سقف متحرک – اندیشه ای نوین در صنعت معماری ساختمان

سقف متحرک – اندیشه ای نوین در صنعت معماری ساختمان

سقف متحرک – اندیشه ای نوین در صنعت معماری ساختمان

سقف متحرک در جهان امروز ساختمان های با ساختار های صلب و غیر قابل تغییر ، جواب توسعه های آتی را نمی دهند و مثال در هنگام تغییرات ناچارا” محکوم به تخریب یا تغییر اساسی در ساختار می شوند، علاوه بر آن توسعه روز افزون شهری و گسترش علوم و فنون نیاز به ساختمان هایی با عمر طولانی را الزامی کرده است که بتوانند در طرح ها و برنامه ریزی های کلان شهری سالها فعالیت کنند.

لذا برای طراحی ساختمانی به این منظور باید ساختمان را برای برنامه ای طولانی مدت برنامه ریزی نمود و امکان ایجاد تغییر و توسعه آتی رادر ساختمان در نظر گرفت که تغییرات شامل پیش بینی پلانی منعطف و نیز سازه ای قابل توسعه و گسترش می باشد.
در دهه های اخیر سقف متحرک و گسترش پذیر به دلیل قابلیت های آنها در دستیابی به یک معماری انعطاف پذیر و پویا مورد توجه معماران و مهندسان قرار گرفته است.

تطبیق پذیری با شرایط محیطی، کاهش مصارف انرژی، و نیاز پاسخگویی مناسب به الزامات عملکردی یک بنا در جهت آسایش کار بران آن ، استفاده از این گونه سقف ها را در فضای معماری افزایش داده است.

ماریجک موالئرت
در طول یک دهه گذشته، پروفسور موالئرت با همکاری دیگر اساتید و دانشجویان ای دانشکده تحقیقات بسیار گسترده ای را بار روی سازه های غشایی و نیز ساختارهای باز و بسته شونده انجام داده اند.

این دانشکده تحقیقات گسترده ای در ماورد ساازه هاای گسترش پذیر برای عملکرد های معماری پرداخته که شامل آنالیز ساختارهایی از این دست در مقیاس های کوچک که قادر به تغییر شکل از
طریق تا شدگی فرمی از یک وضعیت کاملا فشرده به حالت کاملا باز و گسترش یافتاه بوده. مهمترین هدف از این تحقیقات بررسی امکان پذیری استفاده از ایده ی سازه های چادری تاشونده در عملکرد های معماری می باشد.

مهمترین اهداف از این تحقیقات :
بررسی امکان پذیری استفاده از ایده ی سازه های چادری تاشونده در عملکرد های معماری می باشد.
در سال 2003 میلادی موالئرت اولین دسته بندی خود را در زمینه ی سازه های کششی چادری ارائه نمود که بخاش هایی از آن به
سازه های انعطاف پذیر و باز و بسته شونده اختصاص داشت. وی در این دسته بندی اساس کار خود را بر طبق محل قرار گیری چادر و
نیز نحوه پوشش آن قرار داد. بر ای اساس ساختارهای چادری با در نظر گرفتن محل قرار گیری خود به پنج دسته زیار تقسیم میشوند:

1 .ساختمان های تماما چادری ( building textile )
2 .چادر به عنوان پوسته ثانویه خارجی  ( skins outer second )
3 .چادر به عنوان پوسته ثانویه داخلی ( skins inner )
4 .چادر به عنوان پوشش سقف ( roof membrane )
5 .چادر به عنوان پوشش نما ( facade membrane )
همچنی بر اساس نحوه پوشش، چادر ها به سه دسته سازه های کاملا بسته ، سازه های باز و بسته شونده و ساختار های باز دسته
بندی می شوند.

 

نوشتن یک پیام

*ایمیل شما نزد ما محفوظ خواهد ماند.

پست مرتبط

جستجو

Warning: spl_autoload(): open_basedir restriction in effect. File(reallysimplecaptcha.php) is not within the allowed path(s): (/home/hunamikn/domains/hunamik.net/:/tmp/:/usr/local/php-7.4/lib/php/) in /home/hunamikn/domains/hunamik.net/public_html/wp-content/plugins/pithree-framework/widgets/widgets.php on line 27 Warning: spl_autoload(): open_basedir restriction in effect. File(reallysimplecaptcha.php) is not within the allowed path(s): (/home/hunamikn/domains/hunamik.net/:/tmp/:/usr/local/php-7.4/lib/php/) in /home/hunamikn/domains/hunamik.net/public_html/wp-content/plugins/pithree-framework/shortcodes/shortcodes.php on line 33