سیستم خانه ی هوشمند BMS

سیستم خانه ی هوشمند BMS

سیستم خانه ی هوشمند BMS

خانه ی هوشمند BMS

سیستم خانه ی هوشمند BMS در واقع خانه ­ای است که بر تمام فعالیت­ هایی که اغلب در زندگی روزمره انجام می­شوند، کنترل دارد و هدف اصلی از آن دستیابی به زندگی ایمن و راحت­ تر است. خانه­ ی هوشمند، خانه ­ای است که با سیم کشی ساخت یافته و ویژه­ای مجهز شده است و این توانایی و قابلیت را برای ساکنین آن فراهم می­آورد تا از راه دور یک برنامه و یا مجموعه ­ای از دستگاه­ های الکترونیکی خانگی خودکار را با وارد کردن یک فرمان کنترل کنند. فناوری اطلاعات و ارتباطات[2] (ICT) اخیراً از یک موجودیت خارجی به محیط داخلی خانه، منتقل شده است. پیاده ­سازی خانه­ ی هوشمند بر اساس نرم افزار Lab VIEW انجام می­شود. این پروژه شامل سیستم­های زیادی است از جمله سیستم نور داخلی[3]، سیستم نور خارجی[4]، سیستم زنگ خطر سرقت[5]، سیستم دما[6].  هر کدام از ما در زندگی خود به آسایش و ایمنی نیاز داریم. بسیاری از سیستم ­های واقعی که در ساختمان­ ها استفاده می­شوند،  انعطاف­ پذیری مخصوص را ندارند و به کاربران آن میزان راحتی و ایمنی که نیاز دارند را ارائه نمی­دهند. ایجاد یک سیستم کامل، چالش بزرگی است زیرا نیاز به سیستم­ های کنترلی هست که در همان زمان اجرا شوند. هدف از این پروژه نقشه­ ی فرآیند بازده­ی کاربرد بهینه ­ی فناوری خانه­ های هوشمند است تا به کاربران این اطمینان را بدهد تا به فناوری مناسب برای نیازهای خود دسترسی داشته باشند.

کلمات کلیدی: سیستم خانه ی هوشمند ، Lab view، ایمنی، دستگاه تنظیم خودکار[7].

مقدمه:

الف. سیستم خانه ی هوشمند BMS

سیستم خانه ی هوشمند BMS یک اصطلاح جمعی برای فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) است که درمورد خانه­ هایی استفاده می­شود که در آن اجزای مختلف از طریق شبکه ­ی محلی[8] با یکدیگر ارتباط برقرار می­کنند. از این فناوری با توجه به معیارهای مختلف می­توان برای نظارت، هشدار و انجام وظایف استفاده کرد. فناوری خانه ­ی هوشمند امکان برقراری ارتباط اتوماتیک با محیط­های اطراف را فراهم می­آورد که این ارتباط می­تواند از طریق اینترنت، تلفن ثابت و یا گوشی­های همراه باشد [۷]. در سیستم­های خانه­ی هوشمند از فناوری پیشرفته­ی کامیپوتری، فناوری ارتباطات شبکه و فناوری کنترل اتوماتیک استفاده می­شود که زیرسیستم را با سیستم کنترل ترکیب می­کند و سیستم کنترل شامل کنترل روشنایی، کنترل دما، کنترل زنگ خطر سرقت و آتش، سیستم سوئیچینگ منبع تغذیه اصلی خانه می­باشد. خانه­ی هوشمند دارای دو واسط است:

  • واسط کامپیوتر
  • واسط واحد کنترل راه دور

در واسط کامپیوتر، نرم افزار Lab VIEW واحد کنترل کننده­ی اصلی است که همه­ ی زیرسیستم­ها را در خانه کنترل می­کند. علاوه بر واسط Lab VIEW برای خانه­ی هوشمند، واسط کنترل راه دور برای نظارت بر سیستم­ روشنایی داخلی، سیستم روشنایی خارجی، سیستم دما، سیستم زنگ خطر سرقت استفاده می­شود [۲ و ۱].

[1] Smart home system

[2]  Information and Communication Technology (ICT)

[3] Internal light system

[4] External light system

[5] Burglary alarm system

[6]  Temperature system

[7] Automation

[8] Local network

شکل 1 بلوک دیاگرام سیستم خانه ی هوشمند BMS را نشان می­دهد. سیستم خانه ی هوشمند BMS به­ طور عمده شامل تجهیزات الکترونیکی و الکتریکی است. آن­ها شامل حسگرها و اندیکاتورهایی هستند که برای حس کردن و نشان دادن سیگنال استفاده می ­شوند. همه­ی زیرسیستم­ها به­عنوان واحد کنترل اصلی سیستم به نرم افزار Lab View متصل می­شوند. Lab VIEW  از حسگرهای متصل شده، ورودی­های مختلف می­گیرد و با توجه به برنامه­ی تعریف شده، آن­ها را پردازش می­کند و سپس خروجی منطقی را برای کل سیستم تغذیه (قدرت) خانه فراهم می­آورد [۲]. هدف اصلی اکتساب داده اندازه­گیری پدیده­ی الکتریکی مانند ولتاژ، دما، جریان  و صدا است. سخت افزار DAQ به­عنوان واسطی بین کامپیوتر و زیرسیستم­ها عمل می­کند. آن در درجه­ی اول به­عنوان دستگاهی عمل می­کند که سیگنال­های آنالوگ ورودی را دیجیتال می­کند و بنابراین کامپیوتر می­تواند آن­ها را تفسیر کند. هر مؤلفه به­طور عمده به­عنوان یک تابع منفرد عمل می­کند و با سایر مؤلفه­ها هماهنگ­سازی انجام نمی­شود [۵]. با اتصال به نرم افزار Lab VIEW، سیستم کنترل از راه دور برای انجام عملیات در سیستم­ها به­کار می­رود. همچنین کنترل و سوئیچ بار در هر اتاق خانه با استفاده از گیرنده­ی واحد اتاق در هر اتاق استفاده می­شود.

ب. Lab VIEW

Lab View از میزکار مهندسی ابزار دقیق مجازی آزمایشگاه [1] گرفته شده است و در سال 1983 توسط  اسناد ملی که به نام NI مشهور است آغاز به کار کرد. NI Lab VIEW یک بستر توسعه­ی گرافیکی برای مهندسان و دانشمندان است. مانند C و Java، نرم افزار Lab VIEW به­عنوان زبان G شناخته شده است. Lab View به­طور عمده برای مشکلات پیچیده طراحی شده است [۳]. Lab View یک زبان برنامه نویسی گرافیکی است که برای ایجاد برنامه­هایی به نام VI استفاده می­شود که در یک فرم تصویری بلوک دیاگرام نامیده می­شوند و بسیاری از جزئیات نحوی سایر زبان­های برنامه نویسی مانند C و MATLAB  که از روش­ برنامه نویسی مبتنی بر متن استفاده می­کنند را حذف می­کند. Lab VIEW در دسترس همه سیستم عامل های اصلی است و به­راحتی در سراسر سیستم عامل قابل حمل است. این روش ساده و انعطاف­پذیر است و از آنجایی­که یک روش گرافیکی است، نیاز به نوشتن برنامه با 100 خط مانند سایر زبان­های برنامه نویسی را ندارد. هر VI دارای دو پنجره­ی Block Diagram و Windows-Front Panel است. Front Panel یک واسط کاربر است که کنترل و اندیکاتور دارد. Block Diagram یک کد برنامه است که انتقال داده روی سیستم­ها از طریق توابع از سمت کنترل کننده­ها به اندیکاتورها را نشان می­دهد. اشکال عمده­ی Lab VIEW هزینه­ی آن است. بنابراین برنامه­های Lab View فعلی فقط به برنامه­های مقیاس بالا در سطوح صنعتی محدود شده­اند و باید به سمت خانه­ها انتقال داده شوند و مزیت آن در اتوماسیون خانه تنها این نیست که طراحی را ساده می­کند بلکه دقت و سرعت سیستم را نیز افزایش می­دهد.

طراحی:

Lab VIEW از حسگرهای متصل شده، ورودی­های مختلف را می­گیرد و با توجه به برنامه­ی تعریف شده آن­ها را پردازش می­کند و سپس خروجی منطقی را برای کل سیستم تغذیه خانه فراهم می­کند. ویژگی­های اضافی آن، این است که دارای سیستم حفاظت قدرت نیز هست بنابراین هنگامی که هرگونه نقص در خانه رخ می­دهد، سیستم حفاظتی بلافاصله منبع تغذیه اصلی را به دام می­اندازد.

[1] Laboratory Virtual Instrumentation Engineering Workbench

 

Lab Viwe

 

  1. کنترل LAB VIEW
    Lab VIEW روشنایی داخلی، روشنایی خارجی، دما، سیستم زنگ خطر سرقت در خانه را کنترل می­کند.

الف. سیستم روشنایی داخلی:

سیستم روشنایی خانه­ی هوشمند دارای مزایای بسیاری است:

-چراغ­ها در داخل خانه با یک کنترل لمسی، روشن می­شوند.

-چراغ­ها با یک تماس لمسی، خاموش می­شوند.

-عاری از خطرات شوک

-روشنایی را می­توان با توجه به شرایط اطراف کنترل کرد.

-مصرف برق کمتر خواهد بود و به کاهش هزینه منجر خواهد شد.

سیستم روشنایی داخلی شامل یک حسگر حرکتی PIR، دیمر[1] و لامپ­ها است که به برنامه­ی نرم افزاری Lab VIEW متصل شده­اند. اگر فردی داخل خانه شود، سیستم یک روشنایی اتوماتیک را در خانه ایجاد خواهد کرد. دیمر تنها درصد کوچکی از روشنایی لامپ را فراهم می­آورد و Lab VIEW 100 درصد روشنایی را هنگامی که سیگنال حرکتی از حسگر حرکتی PIR می­گیرد، فراهم می­کند. هنگامی­که حسگر حرکتی PIR یک شی در حال حرکت را تشخیص می­دهد، یک سیگنال خواهد فرستاد که تنها برای مدت کوتاهی خواهد بود.

[1] Dimmer

ب. سیستم روشنایی خارجی

سیستم روشنایی خارجی به قرائت سلول خورشیدی بستگی دارد. Lab VIEW سیگنال دیجیتال را از DAQ دریافت می­کند که آن سیگنال آنالوگ دریافت شده از سلول خورشیدی را به سیگنال دیجیتال تبدیل می­کند و Lab VIEW آن را تحلیل خواهد کرد. بسته به زمان صبح و شب، برنامه­ی نرم افزاری Lab VIEW وضعیت لامپ­های روشنایی خارجی را کنترل می­کند.

ج. سیستم دمایی

هدف اصلی سیستم دمایی، خواندن مقدار دما از حسگر دمایی LM35 است. کاربرد اصلی استفاده از حسگر دمایی LM35 این است که از سایر حسگرهای دمایی ساده­تر است زیرا مدار مجتمعی[1] است که ولتاژی متناسب با دما در درجه­ی سلسیوس به­عنوان خروجی می­دهد و خود حسگر از اثرات غیرخطی مراقبت می­کند. حسگر LM35 به طور مستقیم با DAQ متصل شده است. Lab VIEW   سیگنال را از حسگر LM35 به­عنوان مقدار متغیر آنالوگ می­خواند. پس از پردازش، Lab VIEW یک سیگنال خنک کننده یا گرم کننده به سیستم می­فرستد.

[1] Integrated circuit

د. سیستم­های زنگ خطر سرقت[1]

نرم افزار LabVIEW مبتنی بر سیستم زنگ خطر خانه به­عنوان نگهبان خانه عمل می­کند. هدف اصلی سیستم زنگ خطر حفظ ایمنی خانه و خانواده است تا خانه­ی خود را در برابر جرم حفظ کنیم. هنگامی­که زنگ خطر شروع می­کند، یک طرح صدای بلند را برای ترساندن مزاحمان ساطع می­کند. برای محافظت از خانه در برابر اشخاص غیر مجاز، ورودی را از دری جلویی در نظر می­گیرد که صفحه کلید به آن متصل است. سیستم زنگ خطر خانه در LabVIEW به­وسیله تنظیم یک کد مناسب برای کار زنگ خطر ایجاد شده است. کد  برای زنگ خطر واقعی، ثابت شده است. برای اجرای سیستم هشدار خانه در LabVIEW، تنظیمات در شکل 7 نشان داده شده است، ما فرض می­کنیم که یک فرد می­تواند از طریق درب جلو وارد خانه شود و از طریق صفحه کلید، کد را وارد می­کند، اگر کد با مقدار ثابت کد هماهنگ نباشد، هشدار نوشته شده نمایش داده خواهد شد و سپس زنگ خطر به صدا در می­آید. لازم به ذکر است که سیستم  به­طور خودکار بعد از ۳ ثانیه کدی که قبلاً وارد کرده ایم را پاک می کند.

[1] Burglar Alarm Systems

  1. واحد کنترل از راه دور

واحد کنترل از راه دور یکی دیگر از دستگاه­های واسط مورد استفاده در اپلیکیشن­های خانه­ هوشمند است. کنترل از راه دور برای ارسال سیگنال کنترل به واحد کنترل مرکزی در سیستم استفاده می­شود تا عملیات خاصی را انجام دهد که متصل به نرم افزار Lab VIEW است. سه بخش در سیستم کنترل از راه دور وجود دارد که عبارتند از واحد فرستنده[1]، واحد گیرنده­ی مرکزی[2]، واحدهای گیرنده­ی اتاق­ها[3].

واحد فرستنده کاربر را قادر به کنترل دو واحد گیرنده­ی مختلف می­کند. بخش گیرنده در واحد کنترل از راه دور، واحد گیرنده­ی مرکزی است که در تماس با Lab VIEW است و عملیات اصلی را در خانه انجام می­دهد. واحد گیرنده­ی اتاق یک بار اتاق [4]را از طریق کنترل از راه دور، کنترل می­کند.

نتیجه­ گیری:

هدف اصلی این مقاله کنترل سیستم و نظارت بر سیستم روشنایی داخلی، سیستم روشنایی خارجی، سیستم دما و سیستم ایمنی است. سیستم خانه ی هوشمند BMS، سیستم کارآمد انرژی و ایمن شده و کاملاً خودکار را فراهم می­کند. تکنولوژی خانه هوشمند انعطاف­پذیری و قابلیت کاملاً متفاوتی از تأسیسات معمولی و سیستم­های کنترل محیطی را فراهم می­کند. همچنین، فناوری خانه­ی هوشمند را می­توان با سیستم کنترل از راه دور پشتیبانی کرد که با استفاده از کیت ELVIS به­عنوان سیستم نیمه کنترل عمل می­کند. این سیستم همچنین به اینترنت متصل می­شود تا تجهیزات خانه را از هر مکانی در جهان با استفاده از Lab VIEW نظارت و کنترل کند.

برای آشنایی با مطالب بیشتر از پیج اینستاگرامی ما دیدن فرمایید.

ACKNOWLEDGMENT:

This work was supported in part by our institution to bring up the ideas and develop our project. The authors would like to thank their Parents and the Electronics and Communication Engineering Department for their constructive comments which greatly improved the quality of this work.

REFERENCES:

 

[1] Dr. Basil Hamed, “The Design and Implementation of Smart House Control Using Lab VIEW”, International Journal of Soft Computing and Engineering (IJSCE) ISSN: 2231-2307, Vol. 1, Issue-6, January  2012.

[2] Kunal Kumar, Aditya Kumar, Anand Sharma, Abhishek Anand, Ajit Singh Pawar & Ajay Kumar, “Vision of Smart Sustainable Home & Home Application Made Real, Using Lab VIEW”, Undergraduate Academic Research Journal (UARJ), ISSN : 2278 – 1129, Vol.1, Issue-2, 2012.

[3] B V Sumangala & K Bhargava Ram, “Advantages of Lab VIEW over Embedded System in Home Automations”, International Conference on Advancement in Engineering Studies & Technology, ISBN : 978-93-81693-72-8, 15th JULY, 2012.

[4] Guneet Kour, Jaswanti, ” Lab VIEW Based Alarm Systems In Home”, ISSN 2250-0987 Jaswanti et al, UNIASCIT, Vol 2, Issue-3, pp. 305-307, 2012.

 

[5] Janani Prasad, Indumathi.S, “ Energy Conservation in smart home using Lab VIEW “, International Conference on Computing and Control Engineering (ICCCE 2012), 12 & 13 April, 2012 ISBN 978.

[6] Rosslin John Robles and Tai-Hoon Kim, “A Review on Security in Smart Home Development”, International Journal of Advanced Science and Technology Vol. 15, February, 2010.

[7] Xu, Jingzhi. “Smart Home.” Business Aspects of the Internet of Things, 13, 2009.

[8] Lab VIEW User Manual, April 2003 Edition, National Instruments.

[9] http://www.ni.com/labview/.

[1] Transmitter unit

[2] Central receiver unit

[3] Rooms receiver units

[4]  Room load

نوشتن یک پیام

*ایمیل شما نزد ما محفوظ خواهد ماند.

پست مرتبط

جستجو

Warning: spl_autoload(): open_basedir restriction in effect. File(reallysimplecaptcha.php) is not within the allowed path(s): (/home/hunamikn/domains/hunamik.net/:/tmp/:/usr/local/php-7.4/lib/php/) in /home/hunamikn/domains/hunamik.net/public_html/wp-content/plugins/pithree-framework/widgets/widgets.php on line 27 Warning: spl_autoload(): open_basedir restriction in effect. File(reallysimplecaptcha.php) is not within the allowed path(s): (/home/hunamikn/domains/hunamik.net/:/tmp/:/usr/local/php-7.4/lib/php/) in /home/hunamikn/domains/hunamik.net/public_html/wp-content/plugins/pithree-framework/shortcodes/shortcodes.php on line 33